آشنایی با RSS

مقدمه

امروزه با توجه به استفاده روز افزون از اینترنت و همچنین افزایش تعداد پایگاههای اطلاع رسانی که ارائه دهنده اخبار ، اطلاعات تخصصی و... می باشند ، نیاز به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از پیش احساس می گردد. اما به اشتراک گذاشتن اطلاعات ، بدون داشتن بستر فنی واحد و در عین حال استانداردی یکسان قابل انجام نخواهد بود . یکی از معمول ترین راههای استفاده مشترک از اطلاعات , قالب RSS می باشد که خود امروزه به عنوان یک استاندارد معرفی می گردد . برای پیاده سازی RSS ، از زبان XML استفاده می شود که هم بوسیله بسیاری از زبانهای برنامه سازی پشتیبانی می گردد و هم سکوهای مختلف (Platform) برداشت یکسانی از آن دارند .

Really Simple Syndication ) RSS ) چیست ؟

قالبی برای دریافت آخرین اخبار از پایگاههای اطلاع رسانی . اما می توان تعریف دقیق تری به صورت زیر ارائه داد : قالبی برای دریافت هر مطلبی که بتوان آن را به نوعی در قالب یک جدول جای داد . این قالب توسط مدیر پایگاه اطلاع رسانی تعریف شده و در یک فایل ذخیره می گردد و شما به عنوان کاربر می توانید از طریق برنامه هایی که برای خواندن این قالب طراحی شده اند ، به فایل پایگاه اطلاع رسانی مورد نظر خود مراجعه کرده و آخرین اطلاعات و تغییرات آن را دریافت نمایید.

تاریخچه RSS

از شرکت Netscape به عنوان مبتکر RSS یاد می شود . بعد ها شرکت Userland توسعه و کنترل نسخه های RSS را بر عهده گرفت . اما همزمان با این شرکت ، یک گروه غیر تجاری نیز که مبنای کار خود را تعاریف اصلی ارائه شده از سوی Netscape قرار داده بود ، نسخه جدیدی برای RSS ارائه داد که این نسخه با استقبال Userland روبه رو نگردید . Userland به توسعه نسخه اصلی خود ادامه داد تا RSS 2.0 را ارائه کرد .

RSS 0.90

اولین بار Netscape برای پخش اخبار، مطالب و اطلاعات جدید خود، RSS را پایه گذاری کرد. این نسخه که RSS 0.90 نامیده می شد، در پایگاه my.netscape.com مورد استفاده قرار گرفت . نکته مهم در مورد این نسخه ، پشتیبانی آن از scriptingNews ( قدیمی ترین قالبی که بنگاههای خبری برای به اشتراک گذاشتن اخبار از آن استفاده می کردند ) می باشد .(3/15/1999)

RSS 0.91

Netscape نسخه جدید RSS را بر مبنای scriptingNews 2.0b1 ارائه داد . در این نسخه گامهای اصلی استاندارد سازی این قالب برداشته شد و بسیاری از تگ ( tag ) های قالب مورد استفاده قرار گرفت ( 7/10/1999 ) . پس از این Netscape کار برروی RSS را رها کرد و Userland با اعمال تغییراتی بر روی RSS 0.91 ، این نسخه را ارائه کرد (6/4/2000)

RSS 1.0

این نسخه که ارتباط چندانی با نسخه های قبلی RSS نداشت ، توسط یک گروه خصوصی و با هدایت Real Dornfest ارائه شد . این نسخه که به نسبت نسخه های قبلی از پیچیدگی های بیشتری برخوردار بود، توسط Userland به عنوان نسخه جدید RSS پذیرفته نشد .( 8/14/2000) .

RSS 0.92

در حقیقت این نسخه همان RSS 0.91 می باشد که تعدادی عناصر اختیاری به آن افزوده شده است . طراح آن Dave Winer طراح اصلی ScriptingNewsاز Userland می باشد(12/25/2000).
 

RSS 2.0

Dave Winer پس از ترک Userland این نسخه را طراحی کرد (9/18/2002) . سپس مشخصات RSS 2.0 توسط دانشگاه هاروارد و تحت مجوز پدید آورندگان آن منتشر گردید. (7/15/2003).
 

از چه نسخه ای از RSS استفاده کنیم ؟

پایگاه اطلاع رسانی Syndic8.com اعلام کرده است که بیش از 50 درصد از feed های موجود از RSS 0.91 استفاده می کنند ، تنها 25 درصد ، RSS 1.0 را مورد استفاده قرار می دهند و 25 در صد باقی مانده از قالب RSS 9.x و یا RSS 2.0 استفاده می کنند .
با این حال، گفتن این مطلب که کدامیک از این نسخه ها به نسبت دیگری در وضعیت بهتری قرار می گیرد ، کار چندان ساده ای نمی باشد و با توجه به اینکه امروزه نرم افزار های موجود، تمامی قالب ها را پشتیبانی می کنند، از این لحاظ مشکلی برای کاربران ایجاد نخواهد کرد. اما به واسطه اینکه RSS 2.0 آخرین نسخه ارائه شده می باشد و RSS 1.0 تنها نسخه ای است که از استانداردهای دیگر نسخه ها پیروی نمی کند ، ما از RSS2.0 استفاده و آن را توصیه می نماییم .


نحوه استفاده از RSS برای افراد عادی و مدیران پایگاههای اطلاع رسانی

• افراد عادی

همانطور که در تعریف RSS ذکر شده است ، برای مطالعه اطلاعات و اخبار از طریق RSS، احتیاج به نرم افزارهای خاصی می باشد که اصطلاحا گرد آور خبر
( News aggregators ) نامیده می شوند . این نرم افزار این امکان را به کاربران می دهد که کانال های مورد علاقه خود را ( پایگاههای اطلاع رسانی که مطالب خود را به صورت RSS نیز ارائه می دهند ) اضافه کرده و در یک بازه زمانی دلخواه ، آخرین تغییرات را مشاهده نمایند .
به همین منظور نرم افزارهای مختلفی ارائه شده اند که در بخش نرم افزار می توانید نام آن ها را مشاهده نمایید .


• مدیران پایگاههای اطلاع رسانی

مدیران پایگاههای اطلاع رسانی به دو صورت می توانند از RSS استفاده نمایند :
1- برای نقل اطلاعات و اخبار از پایگاههای دیگر
با استفاده از بخش " نقل اطلاعات RSS دیگران در پایگاه اطلاع رسانی "، مدیر سیستم می تواند از اطلاعات و اخبار سایتهای دیگر در پایگاه خود استفاده نماید .
2- برای ارائه اطلاعات و اخبار پایگاه خود در قالب RSS
با استفاده از بخش " ارائه RSS در پایگاه اطلاع رسانی "، مدیر سیستم می تواند اطلاعات و اخبار پایگاه خود را در این قالب در دسترس سایرین قرار دهد.

نرم افزار

نرم افزار های مختلفی برای جمع آوری و خواندن اطلاعات پایگاههای ارائه دهنده RSS وجود دارد که ما 3 نمونه از آنها را در اینجا کر می کنیم :

Source : http://www.radcom.ir