ایجاد فایل های RSS و نحوه استفاده از آنان ( بخش اول )

RSS که از کلمات Really Simple Syndication   و یا   Rich Site Summary اقتباس شده است ،  روشی به منظور توزیع لینک ها به صفحات وب از طریق فایل های مبتنی بر XML است . فایل های فوق معمولا" شامل عنوان ، خلاصه ای از آن  و لینک به صفحه حاوی تمامی اطلاعات مرتبط با عنوان منتشر شده ، می باشند. علاقه مندان ( افراد و یا سایت ها ) می توانند با دریافت فایل های فوق ( مشترک آنان شوند ) ،  آگاهی لازم در خصوص تغییرات و یا آخرین وضعیت اطلاعات منتشر شده بر روی یک وب سایت را کسب نمایند .
یکی از متداولترین کاربردهای استفاده از تکنولوژی RSS ، نشر عناوین و خلاصه اخبار است . سازمان ها و آژانس های خبری به صورت مستمر فایل RSS مربوط به خود را که نظیر یک فایل ایندکس به اخبار و یا مقالات است ، بهنگام می نمایند . خوانندگان می توانند با استفاده از لینک ارائه شده و کلیک بر روی آن به صفحه اصلی نشر خبر و یا مقاله  هدایت شوند . با عضویت کاربران به مجموعه ای از فایل های RSS ، امکان بهنگام سازی مستمر اطلاعات آنان در خصوص موضوعات مورد علاقه فراهم می گردد . ( مطالعه خلاصه اطلاعات ارائه شده و در صورت تمایل، استفاده از لینک به منظور مطالعه تمامی خبر و یا مقاله ) . فایل های RSS محدود به نشر خلاصه اخبار نبوده و هر وب سایتی که به صورت مستمر اقدام به ارائه محتوا می نماید نیز می تواند از این تکنولوژی استفاده نماید . بدین ترتیب ، اطلاعات لازم برای کاربران ارسال و آنان می توانند خلاصه ای از اطلاعات منتشر شده را بر روی کامپیوتر خود مشاهده نموده  و در صورت تمایل از سایت اصلی نشر خبر و یا مقاله استفاده نمایند .

ماهیت فایل های RSS
فایل های  RSS از سه بخش اطلاعاتی با فرمت XML تشکیل می گردند . اطلاعات فوق در یک گره و  با نام  <item> سازماندهی می شوند. بدین منظور گره <item> از سه گره فرزند استفاده می نماید : 

  • <title> : عنوان مطلب منتشر شده ( خبر ، مقاله )  را در خود ذخیره می نماید.
  • <link> : آدرس مربوط به صفحه وب حاوی تمامی اطلاعات مرتبط با عنوان منتشر شده را مشخص می نماید .
  • <description> : اطلاعاتی خلاصه در رابطه با عنوان مطلب منتشر شده ( خبر ، مقاله ) را در خود ذخیره می نماید .

یک فایل RSS می تواند شامل یک و یا چندین گره <item> باشد . تمامی گره های <item> توسط گره ریشه <channel>  احاطه می گردند . گره <channel> خود شامل عناصری به منظور مشخص نمودن  سایت ارائه دهنده اطلاعات است . فرمت یک فایل RSS به صورت زیر است :

 <rss version="2.0">
  <channel>
    <title> عنوان سایت </title>
    <link> آدرس سایت  </link>
    <description> توضیحاتی در رابطه با عملکرد سایت  </description>

    <item>
      <title>عنوان</title>
      <link>آدرس صفحه حاوی اطلاعات تکمیلی در رابطه با عنوان منتشر شده </link>
      <description>خلاصه ای از محتویات صفحه </description>
    </item>
   ...
   </channel>
 </rss>

فایل های RSS با انشعاب xml . ذخیره می گردد . به منظور ایجاد یک فایل xml ، می یایست مجموعه قوانین خاصی را رعایت نمود . به منظور اطمینان از صحت فرمت فایل فوق می توان آن را برای یک سرویس اعتبار سنجی ارسال تا وی بررسی لازم در خصوص " خوش شکل بودن " و "معتبر بودن"  آن را انجام دهد . مثلا" می توان از Feed Validator به منظور اعتبار سنجی فایل RSS استفاده نمود. پس از اعتبار سنجی یک فایل RSS ، می بایست امکان استفاده از آن را برای کاربران فراهم نمود .یکی از روش های انجام این کار اعلام این موضوع بر روی وب سایت مورد نظر است . قطعا" تاکنون آیکون های زیر را  بر روی وب سایت های متعددی  مشاهده نموده اید : 

    

آیکون های فوق لینک های گرافیکی به فایل های RSS می باشند که  URLs مورد نظر را برای یک و یا چندین RSS Feed ، ارائه می نمایند .با کلیک بر روی آنان یک فایل با فرمت  XML نمایش داده می شود . با استفاده از برنامه هائی خاص  نیز می توان آدرس مربوط به هر RSS Feed  مورد علاقه را مشخص تا  در ادامه ، خلاصه ای از  اطلاعات و لینک های مربوطه نمایش داده شود . به برنامه های فوق،  aggregator گفته می شود  . روش دوم به منظور ارائه فایل RSS ،  استفاده از سرویس RSS syndication  است . وب سایـت هائی نظیر SearchEngineWatch  ، تعداد  زیادی دایرکتوری RSS را بدین منظور ارائه نموده اند . برخی از مراکز جستجو این امکان را فراهم می نمایند که URL مربوط به یک فایل RSS  برای آنان ارسال گردد.

عضویت در یک RSS feed
به منظورعضویت در یک RSS feed می توان از برنامه های Desktop  متعددی که  RSS aggregators  نامیده می شوند ، استفاده نمود .
SharpReader یک نمونه متدوال در این زمینه است . شکل زیر اجرای این برنامه را نشان می دهد .

لیست Subscribed Feeds در ستون سمت چپ ، شامل لینک هائی به فایل های RSS است .با کلیک بر روی یکی ازآنان،  فایل مربوطه فعال شده و عناوین تمامی آیتم ها در فریم بالا ( سمت راست ) ،  نمایش داده می شود . با کلیک بر روی یک عنوان، خلاصه ای از اطلاعات در رابطه با آیتم مورد نظر در فریم پائین ( سمت راست ) ، نمایش داده خواهد شد . محتوای ارائه شده از گره های <title>  ، <link> و <description> ، موجود در فایل RSS دریافت و نمایش داده می شود . با کلیک بر روی یکی از عناوین ، صفحه اصلی حاوی عنوان منتشر شده در فریم پائین نمایش داده می شود :

به منظور عضویت در یک  RSS feeds می توان گزینه "Open RSS Feed" را از طریق منوی فایل انتخاب و URL مربوط به یک فایل RSS را مشخص نمود .پس از انجام عملیات فوق ، عنوان سایتی که از آن فایلی دریافت شده است  به لیست اضافه می گردد . هر مرتبه که لیست refresh  می گردد ، نسخه ای جدید از فایل RSS دریافت و نمایش داده خواهد شد .

 ایجاد RSS
RSS feeds
با ایجاد یک فایل XML  و ارائه لینک آن برای اعضاء و متقاضیان ، ایجاد می گردد . فرآیند ایجاد فایل می تواند به صورت دستی ( استفاده از یک ادیتور متنی و یا یک ادیتور XML ) و یا به صورت پویا و بر اساس برنامه ای خاص باشد . با توجه به این که اغلب،  محتوای فایل های  RSS از یک بانک اطلاعاتی دریافت می گردد ، می بایست ایجاد فایل های RSS  حتی المقدور به صورت اتوماتیک باشد .

استانداردهای RSS
تاکنون استانداردهای متعددی به منظور کدینگ RSS ایجاد شده است. متداولترین آنان نسخه شماره دو می باشد  که در Technology at Harvard Law ، تشریح شده است . RSS  عضوی از خانواده بزرگ  XML بوده و تمامی فایل های RSS می بایست بر اساس  مشخصه استاندارد XML 1.0 که توسط کنسرسیوم وب ( W3C ) منتشر شده است ، تائید شوند .

تعریف RSS
یک سند RSS با عنصر <rss>  که به دنبال آن خصلت " version = "2.0  آورده می شود ، تعریف می گردد  .عنصر فوق به همراه  تگ پایانی ،  تمامی سند را در خود جای می دهد :

<rss version="2.0">
   ...
</rss>

 

عنصر <channel>
زیر مجموعه عنصر <rss> را یک المان <channel> تشکیل می دهد که شامل اطلاعاتی در رابطه وب سایتی است که لینک ها و خلاصه اطلاعات موردنظر از آن استخراج می گردند . channel از سه عنصر ضرروی تشکیل می گردد :  <title>, <link>و <description>.

<rss version="2.0">
  <channel>
     <title>عنوان سایت  .</title>
     <link>آدرس سایت </link>
     <description> توضیحاتی در رابطه با عملکرد سایت
</description>
         ...
  </channel>
</rss>

 

سایر اطلاعات مورد نیاز را می توان به بخش channel و با استفاده از  استانداردهای تعریف شده  ، اضافه نمود . 

عنصر <item>
یک channel می تواند شامل یک و یا چندین عنصر  <item> باشد . یک <item> شامل عناصری به منظور مشخص نمودن عنوان، لینک و خلاصه ای از اطلاعات  در رابطه با مطلب منتشر شده ( خبر ، مقاله )  است . یک عنصر <item> معمولا" از سه عنصر <title>, <link>و <description> تشکیل می گردد . اطلاعات ارائه شده توسط یک <item>  ممکن است کامل بوده و نیازی به استفاده از گره فرزند <link> نباشد .

<rss version="2.0">
  <channel>
     <title>عنوان سایت  .</title>
     <link>آدرس سایت </link>
     <description> توضیحاتی در رابطه با عملکرد سایت </description>
   

  <item>
     <title>عنوان </title>
     <link>آدرس صفحه حاوی اطلاعات تکمیلی در رابطه با عنوان منتشر شده </link>
     <description>خلاصه ای از محتویات  صفحه </description>
   </item>

   <item>
     <title>عنوان </title>
     <description> تمامی اطلاعات موجود .
</description>
   </item>
      ...
  </channel>
</rss>

 

در بخش دوم این مقاله به بررسی نحوه ایجاد یک RSS feed  با استفاده از یک بانک اطلاعاتی خواهیم پرداخت .

تهیه شده در شرکت سخا روش -  1382

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد